Kategoriarkiv: #sizehappyandhealthy2017

Motion skal være sjovt

10.02.2017 af: Tine Kategori: #sizehappyandhealthy2017, Motion

Motionskalværesjovt

Billederne er fra et crossløb for et par uger siden. Jeg havde det faktisk sjovt, selvom det ikke ser sådan ud! :-). Der er med vilje ikke redigeret i billederne, for sådan ser jeg åbenbart ud, når jeg løber. Kønt er det ikke. Og det var endda kun en kort løbetur på under 3 km.

Men jeg har det sidste halve år slækket meget på motionen. Det er der flere årsager til. Jeg løb træt. Bogstaveligt talt. Jeg blev træt af at løbe. Motion skal være sjovt. Og det var det pludselig ikke mere! Jeg deltog jo i 2 stk. halvmarathon sidste år, og da jeg havde gennemført det sidste i september, havde jeg brug for at lave noget andet. Faktisk tror jeg kun, jeg løb 3 ture fra september til midt i januar!

Løb har egentlig aldrig sagt mig noget, og jeg har aldrig dyrket løb som en motionsform før jeg startede min nye livsstil for 2 ½ år siden. Her kom løb snigende ind, og jeg fandt ud af at det gav mig rigtigt meget at løbe. Jeg kunne koble af ved at løbe. Jeg begyndte faktisk at nyde at løbe en tur. Jeg startede på absolut nulpunktet, og løb med nød og næppe 2 kilometer på min første tur. Men der begyndte ret hurtigt at ske noget, og jeg blev faktisk en ret habil løber. Og jeg elskede at løbe. Motion var sjovt.

I takt med at mine løbeture blev nemmere og sjovere, fik jeg en idé om at jeg da skulle løbe halvmarathon. Idéen var helt min egen, men jeg mærkede også et vist pres for omgivelserne om at det kunne jeg da sagtens gøre. Men… da mine løbeture resulterede i et mål om også at løbe halvmarathon, så var løb ikke en afstressende faktor mere. Det blev pludselig også et nødvendigt onde. For jeg blev nødt til at løbetræne for at kunne løbe halvmarathon. Jeg ville aldrig kunne have gennemført uden at træne. De mennesker findes jo, men dem er jeg ikke en af :-).

Det er egentlig lidt sjovt at det at løbe en tur blev en (overvindelse) for mig. Jeg trives nemlig rigtigt godt med at have et mål. Men kampen for at nå mit mål, tog i dette tilfælde over for at nyde mit løb. Jeg blev alt for fokuseret på at blive bedre og hurtigere til at løbe, at jeg glemte at nyde mine (langsomme) løbeture. Derfor stoppede jeg nærmest helt med at løbe. Motion skal være sjovt. Og det var det ikke mere!

Hvad så nu?… Jeg er faktisk begyndt at løbe igen. Jeg startede op for 2-3 uger siden med den dejligste løbemakker. Og nu nyder jeg mine løbeture igen. Jeg har virkelig savnet at komme ud og blive luftet igennem. Mærke vinden i kinderne, og at min krop bliver brugt på en anden måde. Jeg har dyrket (lidt) motion det sidste halve år, men det har slet ikke været på niveau med tidligere. Motion skal være sjovt. Og det er der igen 🙂

Stegt flæsk med LCHF tilbehør

30.01.2017 af: Tine Kategori: #sizehappyandhealthy2017, LCHF, Mad, Opskrifter

img_1667.jpg

Min mand blev MEGET glad da han så at ugen skulle starte med en omgang stegt flæsk. Ja, jeg vil nærmest kalde ham lykkelig! For stegt flæsk er sjældent på menuen hjemme hos os.

Stegt flæsk serveres jo normalt med kogte kartofler og en dejligt opbagt persillesovs. Og det havde jeg selvfølgelig også lavet. Men det blev også til stegt flæsk med LCHF tilbehør. Et tilbehør som bestod af lynstegt spidskål med chilisalt og blomkålspuré med persille og purløg.

Og lad mig sige det med det samme. Det smagte sindssygt godt! Blomkålspuréen var virkelig vellykket, og både min mand og Sofia åd løs. For mig var puréen et alternativ til persillesovsen, men den var mere end bare en ‘sovs’. Faktisk var den så god at jeg helt sikkert skal lave den til et stykke laks eller til en svinemørbrad.

Den stegte flæsk er tilberedt i ovnen. Skiverne blev lagt på en rist og fik 40 minutter ved 200 grader. De blev vendt af og til.

Spidskålen er stegt i smør i 2-4 minutter ved høj varme. Det er krydret med chilisalt.

Blomkålspuré

Ingredienser
1 blomkålshoved
50 g smør
1 håndfuld finthakket persille
1/2 bundt finthakket purløg

Fremgangsmåde 
Del blomkålshovedet i små buketter og kog dem møre i rigeligt letsaltet vand. Dræn vandet fra, og hæld buketterne i en blender (husk at det ikke må være alt for varmt!). Tilsæt 50 g smør og blend til en glat puré. Tilsæt persille og purløg, og rør det i med hånden.

#sizehappyandhealthy2017 – Uge 1

08.01.2017 af: Tine Kategori: #sizehappyandhealthy2017

sizehappyandhealthy2017_uge1_thespacebetween

Jeg har jo en plan for 2017, som både går ud på at være sund og glad. Både at nærme mig size happy, men også forblive size healthy. Altså ikke komme derud, hvor det hele bare er en pinsel, eller hvor jeg skal undvære alt for meget for at holde vægten. Planen, som jeg kalder #sizehappyandhealthy2017, går også ud på at gøre en masse godt for mig selv. Træne mere, have mere tid til mig selv. Gøre mere, som gør mig og min krop glad.

I denne uge har det handlet om igen at få styr på kosten. Jeg startede jo med at tage nogle af LCHF principperne til mig i sommeren 2014, og det resulterede i et vægttab på 16 kilo på en ret kort periode – ca. 6 måneder. Det vægttab har jeg holdt nogenlunde. Der er røget ca. 3 kg på i de snart 2 år, så det betragter jeg faktisk som en succes. Min oprindelige tilgang til kosten holder stadig, og jeg tænker ikke længere over, at jeg helst undgår pasta, ris, brød osv. Jeg har dog aldrig levet 100% LCHF, og det kommer jeg nok heller ikke til.

Dog har jeg i løbet af årene fået en mere løs holdning til slik og andre søde sager. Hvor jeg det første halve år nærmest ikke rørte dem, så kan jeg nu sagtens have en weekend, hvor der bliver spist lakridspiber og bland-selv-slik. Og det skal der efter min mening også være plads til. Dog er de weekender blevet lidt for ofte det sidste halve år. Der går simpelthen for meget slik i den. Det er lidt en ond spiral for mig, for når jeg først er startet, så har jeg svært ved ikke at give mig selv lov fredagen efter. Det kender I sikkert?

#sizehappyandhealthy2017 går ikke ud på at være sukkerfri. Det gider jeg ikke. Men det går ud på at skære nogle af de søde sager fra igen. Og bytte dem ud med ting, som er bedre for mig og min krop. Så det har jeg gjort den første uge af 2017.

De første par dage havde jeg hovedpine og var mega træt, men de sidste par dage er energien kommet igen. Sukkeren er ude af kroppen, og jeg kan igen begynde at fylde med den med god sund mad. For mit vedkommende handler det om masser af grønt og kød. Det har min mave det bedst med. Jeg er vild med knasende grønne salater eller fyldige supper, så det er der blevet spist meget af.

Fokus på kosten har gjort, at der er røget 1 kg siden sidste weekend. Jeg kan mærke på mine fingerringe at en del af det er væske, for de sidder løsere end normalt. Men noget af det er forhåbentlig også fedt:-).

På træningssiden har jeg været i motionscenter – for første gang siden september 2013 – og jeg har deltaget i træning i det fri. Sidste nævnte var faktisk i dag, hvor en personlig træner her i Odense, er startet op på at lave (gratis?) træningssessioner ved Skovsøen hver søndag. Det tænker jeg bliver en ugentlig ting for  mig, da det var super god træning.

Bootcamp: #sizehappyandhealthy2017

30.12.2016 af: Tine Kategori: #sizehappyandhealthy2017, Mad, Motion

sizehappy_sizehealthy_sizehappyandhealthy2017

 

1. juledag, da jeg var allermest fyldt op med brunkartofler, grønlangkål og frugtsalat, postede jeg ovenstående billede på @tinethespacebetween med følgende tekst:

“Efter 2 dage med dejlig julemad, er der snart ikke mere plads i kinderne. Men jeg tager lige nytåret med, inden løbeskoene og badevægten igen skal støves af. I 2017 er der allerede planlagt 2 stk. halvmarathon, så benene skal i gang igen, og der skal høvles lidt overskydende kilo af. Hvem skal være med på #sizehappyandhealthy2017?”

Jeg er ikke den største fan af nytårsfortsætter, men jeg tror på, det er vigtigt at have en plan. Så derfor er jeg allerede begyndt at udforme min plan for 2017. Min plan går ud på at nærmere mig min size healthy endnu mere, men samtidig at forblive size happy. Hvad idealvægten for size happy og size healthy er, ved jeg faktisk ikke. Jeg er ikke ude I at skulle tabe hverken 15 eller 20 kg., men jeg er til gengæld bevidst om at jeg har spist for godt i december måned. Der skal strammes ind for at passe bukserne ordentligt igen. Og måske skal der et par ekstra kilo af sidebenene.

En del af #sizehappyandhealthy2017, er nemlig at gennemføre de 2 stk. halvmarathon, som jeg har tilmeldt mig i 2017. Heldigvis ligger de begge i efteråret. Men jeg ved jo hvad et kræver at træne sig op til de 21 km., så det er bare med at komme i gang! Og her hjælper det altså at vægten ikke er alt for høj. Så der skal fokus på madindtag, og der skal fokus på hvor mange kalorier, der forbrændes.

Min løbetræning har været ikke eksisterende siden jeg løb halvmarathon i slutningen af august. Den træning skal jeg have gang i igen. Jeg savner at få røde kinder, have musik i ørerne, og løbe rundt i Odenses smukke skovområder. Det gav mig energi, og den energi savner jeg.

Så derfor har jeg påbegyndt #sizehappyandhealthy2017. Lad os bare kalde det min egen lille bootcamp for 2017. For det bliver mine mål for 2017. #sizehappyandhealthy2017 går ikke kun ud på at justere min vægt. Den går også ud på at gøre det, der gør mig og min krop glad. Røre mig noget mere, styrke min core og arme, og blive mere smidig. Jeg kan godt mærke at jeg nærmer mig de 35 år, og kroppen bliver mere og mere ubøjelig. Det duer ikke!

Derfor kommer der fuld fokus på glæde og sundhed i 2017. #sizehappyandhealthy2017. Vil I være med?

Følg via bloglovin

Follow

Følg via email

Follow

@tinethespacebetween

Kategorier