Bliver du mæt?

09.07.2015 af: Tine Kategori: LCHF, Lykken er, Mad, Snik snak, Vægttab

Foto: Hasse Frimodt, Ugeavisen Odense

Den anden dag lagde jeg et billede af min mad op på instagram (tinethespacebetween), og en spurgte om jeg virkelig blev mæt af den portion. Det fik mig til at tænke på at jeg faktisk har ændret mine madvaner en del på det sidste. Efter mine møder med en kostvejleder på jobbet (læs om besøg nr. 1, 2 & 3), har jeg nemlig fået rykket ved mine grænser for hvad jeg skal indtage af mad i løbet af en dag.

Min vægt stod stille over en lang periode på trods af at jeg holdt ved både på madsiden og på motionssiden. Det var jeg selvfølgelig frustreret over, og jeg snakkede lidt med kostvejlederen Gitte om, hvad der mon kunne være “galt”. Hun fik sporet sig ind på at jeg ikke spiste nok i løbet af dagen. Altså ikke at jeg ikke indtog nok mad, men at jeg indtog det for sjældent. Jeg spiste morgenmad, frokost og aftensmad. Og det var det! Måske blev det til en snack sent på aftenen, men der var aldrig involveret noget til formiddag eller til frokost. Og sådan gjorde jeg i 5 måneder. Og det virkede. Det betød et vægttab på 12 kg. Men derefter stod vægten stille. Gitte mente det var fordi min forbrænding lavede for mange hop i løbet af en dag. Jeg skulle spise mindre måltider flere gange om dagen for at holde min forbrænding oppe.

Først var jeg ret afvisende over for de ekstra måltider, for jeg følte mig faktisk ikke sulten hverken formiddag eller eftermiddag. Men Gitte bad mig om at skære lidt ned på de andre måltider, og dermed indføre noget ekstra mad på andre tidspunkter. Og det har faktisk betydet at jeg har tabt 3 ekstra kilo på de 3 måneder. Det lyder ikke overvældende, men det går jo ikke lige så hurtigt med vægttabet nu, da jeg nærmer mig normalvægt, så jeg er ganske tilfreds. Sammen med de 3 kg er der nemlig røget en del centimeter på kroppen. Især på maven. Og det er jo her det farlige fedt sidder. Jeg mangler dog stadig et par centimeter og er blevet anbefalet at prøve fysio pilates. Det skulle aktivere de dybereliggende mavemuskler samt ændre ens holdning og bevægelsesmønster. Så hvis I kan anbefale nogle gode steder i Odense, så sig endelig til.

En typisk dag ser sådan ud:

Morgenmad: 1-1½ dl skyr med en håndfuld mandler og et par dryp agavesirup
Formiddagsmad: 1 stk. groft knækbrød med ost eller en håndfuld mandler
Frokost: Blandet grov salat med fx kylling
Eftermiddag: En håndfuld mandler eller en lille portion skyr. Det kan også være lidt gnavegrønt.
Aftensmad: Her varierer det meget, men den står altid på en masse grønt. Og så er det her jeg smider lidt fedt i min mad. Fx kokosmælk, mayo, bacon osv. Det gør at jeg holder mig mæt ind til næste morgen.

Efter aftensmaden spiser jeg ikke så meget. Nogle gange bliver det til lidt frugt. Jordbær er især et hit nu. Andre gange kan jeg godt falde i slik, chokolade eller chips fælden. Jeg er vel kun et menneske;-). Gitte bad mig dog tænke over at noget slik er bedre at spise frem for andet. Jeg skulle helst holde mig fra sukker-slik. Altså vingummier, lakridser (min yndlings!), bolsjer osv. Et stykke mørkt chokolade er bedre, og chips og salte nødder kan sagtens gå an. Som hun sagde “Du skal bare ikke spise en hel plade/pose. Så er det meste egentlig tilladt”. Og det har hun jo ret i. Alt med måde!

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/thespacebetween.dk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Følg via bloglovin

Follow

Følg via email

Follow

@tinethespacebetween

Kategorier