Jeg er stødt på en fantastisk blomkålsmos. Den er dejligt cremet og smager skønt af gurkemeje. Det er Jane Fabers opskrift fra en af hendes LCHF bøger. Mosen er simpelthen så flot gul, og den gik rigtigt godt sammen med et stykke velkrydret kylling.
Blomkål er nok en af de grøntsager, som jeg har spist mest det sidste års tid. Jeg spiser det som ris, med fløde, som risotto, som pizzabund og i en bearnaisesauce.
Blomkålsmos
1 blomkål
100 g. flødeost
50 g. smør
1 tsk. gurkemeje
salt og peber
Hak blomkålen fint og kog den i 8-10 minutter i rigeligt, usaltet vand. Den skal være godt mør.
Hæld vandet fra blomkålen, lad den dryppe godt af og kom den tilbage i gryden sammen med smør og flødeost. Lad det stå og smelte sammen et øjeblik.
Blend det hele med en stavblender eller brug evt. et piskeris til at mose det med.
Smag til med salt, peber og gurkemeje.



Pingback: Madplan #4